Det er ikke bare å bruke et hvilket som helst bilde for din logo. Men hvorfor ikke?
La oss først starte med å definere hva en logo skal gjøre. En bedrifts logo har en hensikt på lik linje med dens nettside, bookingløsning eller bannere og plakater. En logo skal være bedriftens ansikt utad, og skal skape en gjenkjennelseseffekt hos kunden. Med dette i bakhodet kan vi se nærmere på hva som utgjør en logo.
1. Farger
Fargepaletten i en logo legger grunnlaget for fargene en bedrift bruker i sitt markedsmateriell. Hvis logoen din består av ulike blåtoner kan det være litt rart og malplassert om firmabil, profilklær og plakater består av lilla, gult og rosa. Fargene som blir brukt i logoen skal gå igjen gjennom hele den grafiske profilen til din bedrift, og være med på å bygge merkevaren. Du kan selvfølgelig bruke andre farger enn de som er i logoen, men disse bør spille på primærfargene dine i ulike fargeharmonier.
Når det kommer til fargebruken i logoen din, bør paletten være gjennomtenkt og gjenspeile det din bedrift står for. Den burde fungere like bra i farget-, sort/hvit- og ensfarget versjon.
2. Hold det enkelt
Vår filosofi er enkel, “less is more”. Dette er selskap som Nike og Apple gode eksempler på. Dersom logoen er veldig detaljert blir den vanskeligere å ta i bruk, som f. eks til skilt, folie, visittkort, web e.l. En enkel huskeregel er at en person skal kunne se din logo en dag, og tegne en gjenkjennbar versjon dagen etter. Oppnår du dette er det et godt tegn på at kundene dine vil huske den.
3. Tidløs
Er det noe designere elsker å hive seg på så er det trender. Det aller nyeste skal utforskes, testes og smakes på. Dette er et fenomen som bare kommer til å vokse i tiden framover, da utvikling av teknologi, teknikker og design stadig går raskere. Din logo derimot, må kunne stå uendret i mange år uten å “gå ut på dato”. Et tidløst design, sammen med en tidløs skrifttype er nesten alltid bedre enn siste “skrik” innen grafisk design.
4. Allsidig
Som tidligere nevnt, må du regne med å kunne bruke den på alle mulige flater. En god logo skal fungere like godt oppe i hjørnet på et visittkort, som malt på en 20 meter bred husvegg. Har du logoen klistret på siden av bilen må de som kjører forbi rekke å oppfatte den uten at du er nødt til å stoppe opp.
Logoen din må også kunne fungere sammen med andre logoer. Dette kan medføre at du kanskje trenger flere versjoner av din logo for ulike formål. Skal logoen din for eksempel inn på en logovegg, må du passe på at den ikke forsvinner i mengden. På en logovegg er som regel alle logoene like høye. Dette kan medføre at din logo blir for liten og uleselig om den er i et kvadratisk eller vertikalt format. I slike tilfeller er det alltid lurt å ha både en horisontal og en vertikal logo.
Du skal leve i mange år med logoen din, og da er det viktig at den forteller den rette historien, en historie du kan være stolt av.
5. Tilpasset målgruppen
Din logo bør være designet for ditt kundesegment. Driver du for eksempel et advokatfirma er det kanskje ikke så passende med barnslige farger og skrifttyper. Symbolikken i logoen bør også på en direkte eller indirekte måte representere og gjengi verdiene til din bedrift.
6. Skill deg ut!
Din bedrift er vel neppe den eneste som holder på innenfor dets fagområde. Med konkurrenter og samarbeidspartnere er det viktig å skille din bedrift fra de andre. Sørg for at din logo har en egen karakter som gjengir din bedrift og trekker søkelyset mot deg. Ingenting er kjipere enn å miste kunder til konkurrenten fordi de trodde dere var en og samme bedrift. Har din bedrift et generelt navn eller noe som er likt dine konkurrenters, er dette desto viktigere.
7. Fokuser på én ting
Ikoniske design som skiller seg fra mengden har som regel fokus på å symbolisere én ting. Driver du med vinteropplevelser, vil det fort bli rotete og uoversiktlig, dersom du skal ha både hundekjøring, snøscootere, brevandring, skiløpere og lokasjonsnavn i logoen din. Finn den ene essensen som gjør deg spesiell.
8. Unngå "stock art"
En logo designet med elementer hentet fra clip-arten til Microsoft Word eller et uendret grafisk symbol lastet ned fra Internett er ikke en bra logo. Disse elementene kan helt klart være med som verktøy i formingsprosessen av logoen, men bør ikke være med helt fram til mållinjen. Ingen andre enn du eller din bedrift skal med hånden på hjertet kunne si at “dette er MIN logo”, og være stolt av den!
En logo alle kjenner til er en god logo. Nå skal det strengt tatt litt til å ha en logo som er bedre kjent enn Coca Cola, Apple eller MacDonalds, men alle disse følger de overnevnte reglene. Det er viktig å innse at en logo er ikke noe som skal kastes sammen på en ettermiddag, men må skapes gjennom en nøye planlagt og detaljert prosess. Du skal leve i mange år med logoen din, og da er det viktig at den forteller den rette historien, en historie du kan være stolt av.
Trenger du hjelp med designprosessen, kan benzin bistå deg hele veien fra logo design til nettsider med implementert bookingsløsning.