De siste årene har engasjementet for bedrifter gått ned.
Facebook har det siste året jobbet hardt for å hjelpe lokale bedrifter å nå ut til sine kunder. De har lansert en egen markedsplass og en TripAdvisor-konkurrent i Facebook Local. Nå har turen kommet til bedriftssidene, og Facebook har gjort en rekke endringer for at din bedrift skal bli mer synlig.
Hva vil du gjøre?
- Mobilvisning: Visningen av bedriftssider har blitt bedre på mobil med økt fokus på å vise frem ditt tilbud og øke interaksjonen med dine kunder.
- Anmeldelser: Anmeldelsene er nå oppdatert til anbefalinger. Brukere blir nå bedt om å legge ut lengre beskrivelser på sine tilbakemeldinger. I tillegg får de mulighet til å legge ut bilder, for å vise sin opplevelse.
- Falske anmeldelser: Flere bedrifter har opplevd å få falske anmeldelser på Facebook. Med de nye oppdateringene vil det nå være mulig å rapportere inn falske anmeldelser og be Facebook å fjerne dem.
- Oppdatert produktvisning: Oppdateringen av bedriftssidene innebærer også en ny versjon av produktvisningen. Åpningstider, priser, menyer og anbefalinger blir nå langt mer synlig på siden.
- Billettsalg: Mange har arrangementer på Facebook med billettsalg. Det er nå mulig å selge billetter direkte på Facebook-siden. Facebook jobber også aktivt med integrasjoner mot billettsystemer og ny funksjonalitet for arrangementer.
- Stillingsutlysning: Mange bedrifter benytter Facebook for å promotere ledige stillinger. De siste oppdateringene ruller ut en egen funksjon for utlysning av stillinger for alle bedrifter. Det er lagt til nye funksjoner for å gjøre det enda enklere å nå ut til mulige søkere.
Grunnen til at Facebook gjør endringen
De siste par årene har Facebook opplevd synkende engasjement blant brukerne. På slutten av 2017 gjorde de derfor en oppdatering av sin algoritme. Resultatet var at nyhetsfeeden til individuelle brukere viste mer fra venner og familie, og mindre fra bedrifter og sider. En undersøkelse fra Buffer blant 43 millioner Facebook-innlegg, viste en nedgang på ca. 50% i engasjement på innlegg fra 2017 til 2018 (les rapporten her).
Det er ikke sikkert at dette er direkte overførbart til norske bedrifter og deres markedseffekt på Facebook. Det er imidlertid verdt å merke seg at Facebook nå tar ganske store grep for både å være relevant for brukerne, samtidig som det skal være en effektiv kanal for bedrifter.