Et bilde sier mer enn 1000 ord heter det. Mennesker er visuelle skapninger, hvor synssansen absolutt er den dominante. Bildebruk er derfor en glimrende måte å formidle det vi har på hjertet, gjerne sammen med tekst eller illustrasjoner. Et godt komponert bilde kan fortelle en hel historie i seg selv og vekke følelser hos seeren. Et dårlig bilde derimot kan forvirre, missvise og vekke dårlige følelser hos seeren. Det dårlige bildet kan, i verste fall, være med på å redusere den totale opplevelsen av din bedrift.
Før du skal ut og ta bilder er det derfor fem ting du bør tenke på:
- Komposisjon
- Perspektiv
- Dybde
- Mengde
- Mobilbilder
Det beste kameraet er det du har med deg!
Martin Bendiksen
1. Komposisjon
Komposisjon er strukturen, oppsettet og fordelingen av elementer i bildet. Her, som ved mange andre punkter i denne artikkelen er det ingen absolutte regler som aldri kan brytes. Det er derimot noen generelle ideer og normer som er universelt ansett som viktige. Komposisjon kan man snakke i timesvis om, men i denne artikkelen har vi trekt ut det vi mener er noen av de mest grunnleggende; Det gylne snitt, og ledende linjer.
Det gylne snitt
Se for deg at bildet ditt er delt opp i 9 like store ruter, av 2 vertikale og 2 horisontale linjer. Det gylne snitt befinner seg i krysningspunktene mellom disse linjene. Her bør du plassere det viktigste elementet i bildet ditt, enten det er et menneske, dyr, hus, en snøscooter eller kaffekoppen din. De fleste digitalkamera, og til og med mobilen din har som oftest en innstilling, hvor du kan skru på et slikt rutenett på displayet, slik at du kan se det gylne snitt mens du tar bilder.
Du kan også skape interesse for bildet ditt ved aktivt ikke å plassere objektet midt i bildet. Det kan gjøre bildet litt ubalansert og mer iøynefallende.
Ledende linjer
Når du ser på bilder, ledes øynene dine naturlig langs linjer. Dette kan brukes av deg som fotograf for å lede interessen og oppmerksomheten til seeren mot det du ønsker. Linjer finner du over alt rundt deg, om du bare følger med. Det kan være plankene på en vegg, omrisset av hustak, veier og stier, stråler av lys eller høyspentkabler. Å finne disse linjene og klare å bruke de effektivt krever en klype kreativitet og en teskje tålmodighet, men når man får det til å fungere er det verdt innsatsen.
2. Perspektiv
Her vil vi bringe fram de tre vanligste perspektivene, brukt i fotografering: Fugleperspektiv, froskeperspektiv og normalperspektiv. Her er det rett og slett snakk om hvor kameraet er plassert, i forhold til det du tar bilde av.
Fugleperspektiv
Som navnet tilsier, er dette er bilde tatt fra luften. Ikke nødvendigvis med drone, men kameraet er plassert høyere enn objektet i bildet. Denne teknikken brukes til å få objektet i bildet til å se mindre ut, mer sårbar og kanskje litt tapt og forvirret. Fugleperspektiv brukes også for å få mer oversikt, og klargjøre avstander.
Froskeperspektiv
Froskeperspektiv er rett og slett det motsatte av fugleperspektiv. Her er kameraet lavere enn objektet i bildet, og peker ofte oppover for å overdramatisere størrelsesforskjeller. Dette brukes for å få objekt i bildet til å se store og mektige ut. Denne vinkelen må brukes med omhu, da den ofte virker “ekkel” og uvant for folk flest. Du setter de jo tross alt i en “nedlatende” posisjon. Froskeperspektiv bør optimalt brukes for å fremme objektet i bildet, og få det til å framstå som overlegent og mektig, framfor å sette seeren i en nedlatende og svakere posisjon.
Normalperspektiv
Dette perspektivet har du nok brukt utallige ganger, men kanskje uten å være klar over det. Her er kameraet rett og slett plasser i samme høyde som objektet. Er det mennesker du tar bilde av, er det øynene deres som er den optimale høyden for kameraet. Er det et landskap du tar bilde av, er det horisonten som vil ligge midt i bildet. Normalperspektiv er veldig tilgivende når det kommer til fotografer, og vil stort sett se bra ut i de fleste tilfeller.
3. Dybde
Et flatt bilde er kjedelig. Enkelt og greit. Det fungerer fint for portrettbilder av dine ansatte, hvor de er fotografert i normalperspektiv foran en ensfarget bakgrunn. Men det kan gjøres så mye mer interessant!
Når vi snakker om dybden i et bilde, er det snakk om å skille mellom forgrunn, midtgrunn og bakgrunn. Et bilde med en god dybde drar seeren inn i bildet og vekker interesse. Dybde kan skapes ved hjelp av fokus og uklarhet. Det du vil skal være fokuspunktet i bildet MÅ være i fokus, mens for- og bakgrunnen er uskarp og utydelig.
Dybde kan også skapes ved hjelp av forsvinningspunkt. Alle vet at ting langt borte ser små ut, og ting rett foran deg ser større ut. Dette kan brukes i dine bilder for å få hovedobjektet til å “poppe” ut av bildet og fange interessen til seeren. Her kan også linjer som vi nevnte tidligere hjelpe deg å skape dybde i ditt bilde.
4. Mengde
Vårt desidert beste og viktigste tips, er også det enkleste å følge. KNIPS MANGE BILDER! Nå som filmruller er en ting for hisoriebøkene, er det ingen grunn til å spare bildene. Få ting er så kjedelig som å ta et bilde du tror er “godt nok”, bare for å senere innse at personen på bildet blunket i det bildet ble tatt, eller fokus ikke var helt som det skulle. Når du først skal ta et bilde er det sterkt anbefalt og ta ti til, bare i tilfelle. Bilder du ikke vil bruke kan du enkelt slette i ettertid, uten at det kostet deg en hel rull med film.
Gjør også gjerne små endringer mellom hvert bilde, enten det er å flytte seg en halvmeter til høyre, zoome litt inn (om du har optisk zoom), justere lukkerhastigheten, eller flytte litt rundt på objektene i bildet. Da kan du i ettertid bla gjennom bildene og ha mange valgmuligheter for hvordan det ferdige bildet skal se ut.
5. Mobilbilder
De fleste er mest vant til å holde mobilen i en “stående” posisjon. Dette har uheldigvis ført til at stående bilder, og ikke minst videoer, har blitt den dominante bildeformen de siste årene. Men det er sjelden det beste formatet til senere bruk.
Det er ikke uten grunn at et slikt “stående” bilde heter portrettbilde. Det har historisk sett blitt brukt primært for portrettbilder. Et horisontalt bilde vil i nært sagt alle bruksområder dekke mer av det som er interessant i bildet ditt enn et vertikalt bilde. I mange tilfeller skal det gjerne ikke mer til enn å snu mobilen 90 grader, så har du plutselig et utsnitt som er mer balansert, interessant, og ikke minst enklere å bruke både i trykk og på nett.
Ikke zoom på mobilen
De aller fleste mobilkameraer har digital zoom. Det høres kanskje fancy og kult ut, men det innebærer rett og slett at når du zoomer med mobilen, mister du bildekvalitet. Dette er fordi linsene i kameraet forblir i samme posisjon, og zoomen skjer ved å fjerne kantene av bildet. Du har kanskje sett at innzoomede bilder, tatt med din mobil, virker mer kornete og uklare enn bilder tatt uten zoom. Vi anbefaler derfor å ta bildet uten å zoome inn, og heller skalere det i etterproduksjon, hvor du har mange flere verktøy for å redde inn kvaliteten på bildet. Har du tatt et bilde med zoom, vil det ikke være noen måte og få det zoomet ut igjen på. Det skal sies at mobilkamerateknologien har utviklet seg raskt, og de fleste mobiler i dag tar gode zoomede bilder, sammenlignet med for bare noen få år siden. Vi vil likevel anbefale deg å heller ta bena fatt og faktisk gå nærmere det du skal ta bilde av, for en optimal bildekvalitet.
Oppsummeringen blir at man ikke trenger å være utdannet fotograf for å ta gode bilder. Ha noen av disse teknikkene i bakhodet neste gang du drar fram telefonen eller kameraet for å knipse noen bilder av alt det spennende som skjer rundt deg. Gode bilder øker kvalitetsinntrykket av det du viser fram!
Det aller viktigste er imidlertid at det faktisk blir tatt bilder.
Om du har behov for litt ekstra hjelp, står alltids gjengen i Benzin klare med kameraet i hånden, forbedt på å hjelpe deg!