Derfor bør nettsiden din ha en blogg!

Kort fortalt: Fordi du nå sitter og leser dette.

Hadde ikke denne artikkelen eksistert, hadde vi hatt et mindre klikk inn på nettsiden vår. Relevante innlegg kan være med på å øke innstrømmingen av nye besøkende, som du ellers ikke hadde klart å nå tak i.

Artikler og blogginnlegg kan også være en fin plattform for å engasjere leserne og konvertere de til kunder og ambassadører. Dette kan gjøres via kommentarfelt, oppfordringer, konkurranser eller ved noe så enkelt som å lenke videre til andre artikler eller innlegg.

Inbound Marketing

Artikler og blogginnlegg kan brukes for å skape relevans for kundene. For å få artikler eller blogginnlegg til å fungere optimalt, er det viktig å vite hvem leserne er. Da kan du enklere tilpasse innholdet til noe som er superinteressant for akkurat de menneskene du ønsker å få kontakt med. Inbound marketing fokuserer på kunden og å være relevant for kundene. I dag er det ikke lenger slik at kundeforholdet avsluttes etter første kjøp. Målet med inbound marketing er å få kunden inn i en kontinuerlig prosess, hvor de blir tiltrukket, engasjert og begeistret, for så å velge deg igjen senere. Godt skrevne artikler, med faglig relevante bilder og grafikk er en utrolig effektiv måte å oppnå dette på. Med en slik prosess trenger ikke kundeforholdet å ta slutt fordi du fortsatt tilbyr kundene relevant informasjon.

Hva bør et blogginnlegg eller en artikkel inneholde?

Et innlegg på nettsiden din trenger ikke å være så ambisiøst. Det handler i bunn og grunn om å samle relevant innhold på nettsiden, og styrke din tilstedeværelse på nett. Bruk det for å svare på ofte stilte spørsmål, kundeopplæring eller informere om produkter/tjenester.
Bilder og illustrasjoner er et fint krydder du bør bruke i innleggene dine. Bildene bør være relevante, og underbygge tekstene dine på en lettfattelig måte.

Synes du det er vanskelig å ta fine bilder? Se våre 5 tips for å gjøre bildene dine bedre her!

Skal man tenke i en annen retning, så er det ingen regler for hvordan et blogginnlegg skal struktureres. Et blogginnlegg kan bestå av bilder, og tekst, men man kan også bruke video, grafer og punktlister, for å formidle budskapet. Det og av og til tenke nytt og kreativt på hvordan du best formidler informasjonen, kan være en fint for å piffe opp artikkelarkivet ditt.

Når det kommer til selve innholdet, er dette helt klart avhengig av hvilken virksomhet du har. Men ett tips kan vi gi deg er: Fakta forteller, historier selger. Bruk innleggene dine til å formidle de gode historiene, de interessante vinklingene, og de merkverdige aspektene ved din hverdag.

Blogginnlegg og artikler er en fantastisk måte å nå ut til kundene dine på!

Hvorfor ikke bare holde seg til facebook innlegg, eller instagram poster?

Vi anbefaler absolutt jevnlige innlegg på Facebook og andre sosiale kanaler. Det er imidlertid en ting disse innleggene ikke gjør like godt som en blogg på nettsiden din; synlighet i søkemotorer! Den absolutt mest brukte søkemotoren er Google. Den belønner de som har mye faglig innhold på nettsiden sin, med den beste premien den kan gi; høyere plassering i et Google-søk. På grunn av dette anbefaler vi å ha konkrete artikler som tar for seg et tema av gangen, med relevante nøkkelord bakt naturlig inn i teksten. Ofte kan det være lurt å skrive artikkelen som et svar på spørsmål kundene måtte ha (slik som vi har gjort i denne artikkelen). På den måten er du ekstra relevant neste gang når de lurer på det samme. Driver du en reiselivsbedrift og skal skrive et innlegg om den siste hundesledeturen dere hadde, få inn stedsnavn, aktiviteten og lengden på turen i teksten. Google “leser” gjennom artikkelen din, og vurderer om den er relevant for Ola Nordmann som sitter og søker etter hundesledeturer i Nord-Norge.

Les mer om søkemotoroptimalisering her!

Hvor ofte bør jeg legge ut nye innlegg?

Så ofte du kan! Fire nye postinger i uken er selvsagt i overkant, og kan oppleves som masete for kunden. Ett innlegg i måneden kan også for mange være ambisiøst, men absolutt noe å sikte etter. Dersom artikkelarkivet oppfattes som inaktivt, kan det oppleves som negativt for besøkende. Det gjelder å finne sin flyt, og prioritere jobben. Sett av tid hver uke for å skrive noen ord. Det behøver ikke være lange noveller. Ett par avsnitt er ofte mer enn nok, så lenge det er konkret, og besvarer spørsmål som er relevant for kundene.

Mobil, nettbrett og atter mobil.

Nå som alle går rundt med en supercomputer i lommen, har den digitale hverdagen utviklet seg til å passe på små, smale skjermer. For eksempel for Benzin, så kommer 40% av trafikken vår fra mobil og nettbrett. Dette kan selvsagt variere etter hva som er deres kundesegment. Ofte er det slik av B2C (konsumentmarkedet) har mest trafikk fra mobil, mens B2B (bedriftsmarkedet) har mer trafikk fra PC. Dette er imidlertid ikke tilfeldig og noe du bør tenke på når du publiserer artiklene dine. Hvis ikke nettsiden er optimalisert for mobilbruk, så kan det oppstå problemer:

  1. Teksten oppfører seg som om du var på en PC-skjerm, og hver tekstlinje vil inneholde mellom 120-150, tegn, i oppfattet skriftstørrelse 5
  2. Du får alt for mye luft rundt teksten din, og bare et par ord får plass per linje

Begge disse punktene gjør artiklene vanskeligere å lese og gjør at lesere rask forlater nettsiden din hvis de bruker mobil.

Ønsker du hjelp med å sette opp et artikkelarkiv på nettsiden din? Eller kanskje du trenger noen til å skape innhold for deg? Vi hjelper deg gjerne med en slik prosess! Ta kontakt med oss idag for en uforpliktende samtale!

Kjetil Gjersvold

Webutvikler, designer og historieforteller. Kjetil er vår 3D-illustratør og historieforteller. Han jobber mye med kampanjeutforming og graving i hva en merkevare eller produkt egentlig skal være. I følge Kjetil er de gode historiene noe av det viktigste for å formidle en merkevare.

DEL

Del dette innlegget!

Nyeste artikler

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen mulig. Ved å fortsette å bruke nettsiden aksepterer du dette.