Begrepet 5 Ws og H refererer til de seks grunnleggende spørsmålene man bør stille når man samler informasjon eller løser et problem. Spørsmålene er:
- Who (Hvem)?
- What (Hva)?
- Where (Hvor)?
- When (Når)?
- Why (Hvorfor)?
- How (Hvordan)?
Målet med denne teknikken er å få et saklig svar på hvert spørsmål. Svar på alle seks spørsmålene bør gi klarhet i det spørsmålsstilleren prøver å få svar på: løsningen på et problem, svaret på et spørsmål, eller til og med den beste måten å bygge et produkt på.
Hvor kommer de 5 Ws og H fra?
5 Ws og H-tilnærmingen til informasjonsinnhenting oppsto som et verktøy for å hjelpe journalister med å skrive historiene sine. En vanlig regel blant avisredaktører er at journalister skal svare på alle disse seks spørsmålene i hovedavsnittet i nyhetsartiklene.
Selv om det er populært i mange yrker, omtaler vi 5 Ws og H-teknikken som «reporterens spørsmål.”
Mange journalister tror at med svarene på de 5 Ws og H, har en reporter alt de trenger for å skrive en nøyaktig og overbevisende historie. Tenk deg for eksempel at en kriminalreporter undersøkte et lokalt drap. Ved å bruke 5 Ws og H-tilnærmingen ville reporteren bruke disse spørsmålene for å finne ut:
- Hva var forbrytelsen?
- Når og hvor skjedde det? (Og har enten tidspunktet eller stedet forbrytelsen fant sted for å gi noen ytterligere ledetråder eller innsikt i selve forbrytelsen?)
- Hvordan foregikk det? (Hvilken metode brukte drapsmannen? Hvor var drapsvåpenet? Hvilke andre detaljer vet vi om forbrytelsen?)
- Hvorfor gjorde morderen det? (Hadde morderen et rasjonelt motiv, for eksempel en plan for å tjene på forbrytelsen? Eller var det irrasjonelt, for eksempel handlingen til en seriemorder?)
- Hvem gjorde det? (Svarene på spørsmålene ovenfor vil øke reporterens sjanser til å lære denne siste delen av historien: hvem var ansvarlig?)
Som du kanskje har lagt merke til, følger denne teknikken samme type metodiske faktafunn som politiet bruker for å oppklare forbrytelser. Rettshåndhevelse bruker også 5 Ws og H-tilnærmingen.
Når bør produktledere bruke Ws og H-teknikken?
Produktledere kan bruke 5 Ws og H-teknikken for å få klarhet i et bredt spekter av problemstillinger. La oss vurdere to eksempler.
Skrive opp en brukerpersona:
- Hvem er denne personen? (Demografisk informasjon, mål, ønsker, frykt, etc.)
- Hva gjør de i sin organisasjon? (Jobbtittel, ansvar osv.)
- Hvor jobber de? (Bransje, størrelsen på selskapet, geografisk region, etc.)
- Hvordan jobber de? (Hvilke verktøy bruker de, hvilke personer og avdelinger jobber de med osv.?)
- Hvorfor skulle de trenge vår hjelp? (Hva kan selskapet vårt tilby som gir verdi til denne personens jobb, virksomhet eller liv?)
- Når trenger de løsningen vi foreslår? (Hvor i denne personens arbeidsflyt eller aktiviteter kan vårt produkt eller tjeneste gi svaret på deres problem?)
Bygge et produktveikart:
- Hvem prøver vi å hjelpe med dette produktet? (Brukerpersonlighet.)
- Hva er vår produktvisjon? (Stor bildeidé om produktets forventede effekt.)
- Hvor skal vi begynne? (Prioriter hovedtemaer.)
- Hvorfor skal vi lykkes? (Produktets mål og strategi på høyt nivå.)
- Hvordan skal vi gjøre det? (Tildele ressurser, utvikle tidsrammer, tildele budsjetter.)
- Når bør vi lansere? (Planlegging for den mest strategisk fordelaktige, men realistiske tidsrammen for markedsutgivelse.)
Ved å bruke 5 Ws og H-tilnærmingen kan produktledere organisere tenkning og planlegging på en logisk, systematisk måte. I tillegg, fordi den adresserer alle de grunnleggende spørsmålene til et komplekst problem, bidrar denne teknikken også til å sikre at et produktteam ikke glemmer å tenke gjennom noen større problemer før de tar strategiske beslutninger og planer på produktets veikart.
Så, ja, etter vårt syn kan og bør produktledere bruke de 5 Ws og H når det er mulig.
I Benzin har vi veldig stort fokus på å oppnå de målene kundene har lyst å nå. Derfor når kunder ringer oss for å få starte ett prosjekt så gjennomfører vi alltid en design thinking prossess i forkant av utvikling av prosjektet til kunden.