Idag florerer det med reklamer som oppfordrer deg til å bygge din egen nettside ved å ta i bruk superenkle verktøy og tjenester. Du har sikkert hørt om både Wix.com, Squarespace, Joomla og Drupal. I denne artikkelen vil vi forsøke å belyse hvorfor Benzin primært benytter WordPress, fremfor de andre alternativene.
WordPress er allerede verdens mest populære CMS. CMS står for Content Management system, eller på godt norsk, et system for innholdshåndtering. Ifølge W3Techs er over en tredjedel (33,6%) av alle nettsider på internett bygget med WordPress. Dette selv om du regner med alle nettsidene som ikke benytter et CMS eller benytter et “ukjent” CMS system. Dette er sider som enten er kodet helt og holdent fra grunn av eller benytter tredjepartsløsninger. Hvis du begrenser utvalget til kun å gjelde nettsider som benytter et kjent innholdshåndtering system, øker WordPress sin markedsandel til hele 60,5%. Av listen over andre leverandører nevnt ovenfor, kommer Joomla på en andreplass med 2,9% av totalt antall nettsider og med 5,2% av alle nettsider med kjent CMS. Wix scorer lavest med 1,1% og 1,9%, respektivt.
Øker WordPress sin markedsandel fortsatt?
Ja! Ikke bare fortsetter WordPress sin markedsandel å øke, den har faktisk vært konsekvent stigende med omtrent samme hastighet så langt tilbake som det finnes offentlig data. La oss se litt nærmere på veksten til WordPress. I begynnelsen av 2017 sto WordPress for 27,3% av alle nettsider. I april 2019 nådde WordPress sin nåværende markedsandelen på 33,6%. WordPress snappet altså til seg ytterligere 6,3% av det samlede nettstedsmarkedet, noe som tilsvarer en vekst på 20,8% på bare to år.
Her er WordPress sin markedsandel helt tilbake i 2011:
Hvordan sammenlignes WordPress sin økning med andre publiseringsløsninger?
Man ser altså en stabil vekst i antall nettsider som bruker WordPress. En vekst som ikke ser ut til å minske i nærmeste framtid. Hvordan står det til med de andre innholdshåndteringssystemene der ute? Fra 2018 til 2019 falt faktisk Joomlas markedsandel fra 3,1% til dagens 3%. Dette betyr en negativ endring på 3,2% for Joomla. Verre gikk det med Drupal, som gikk fra å ha 2,2% markedsandel ned til å ha 1,9%. Et fall på hele 13,6%. De mindre aktørene Squarespace og Wix har derimot hatt en raskere vekst enn WordPress. Squarespace økte fra 0,7% til 1,5%, noe som tilsvarer en vekst på 114%. Wix gikk fra 0,4% til 1,0% som tilsvarer en økning på hele 149%. Veksten er altså størst hos de minste aktørene, men det er ennå en god stund til vi i Benzin begynner å se på Wix som en erstatning til WordPress. En av de viktigste grunnene til å styre unna Squarespace og Wix er at innhold som er produsert i disse platformene i stor grad ikke kan eksporteres eller migreres til andre platformer. Man er mao. noe mer fastlåst.
Benzin utvikler sikre løsninger i WordPress slik at du skal slippe å tenke mer på det.
Vi i Benzin mener tradisjonell webutvikling ikke fungerer lengre. Tidligere brukte man lang tid på store utviklingsprosjekter og lanserte nettsider som skulle vare noen år. Nettsider tok derfor lang tid å utvikle og når de var ferdig ble de glemt og i beste fall oppdatert med noe nytt innhold i ny og ne. Når hele verden utvikler seg i et forrykende tempo er det klart at nettsiden din også må gjøre det.
Vår tilnærming til nettsider er at de aldri blir ferdige. På samme måte som din virksomhet utvikler seg, så burde også dine digitale plattformer og nettside utvikle seg i samme takt. Vi jobber derfor med en arbeidsmodell som kalles vekstdrevet design. Det betyr at vi legger en langsiktig plan for utvikling av funksjoner og innhold. På veien kan vi teste og finne ut hva som fungerer for deg og dine kunder. Gjennom små, raske steg og kontinuerlig læring, vil nettsiden din stadig bli bedre og levere bedre resultater for deg.
Tenk månedlige eller kvartalsvise versjoner, fremfor store relanseringer hvert 3. eller 4. år. Med WordPress, er denne prosessen enklere enn noen gang.
Millioner av utviklere jobber for deg!
I og med at WordPress har tatt den markedsandelen de har i dag, har de på mange måter lagt lista for konkurrentene. Uavhengig av hvilket WordPress-tema eller designmal en bruker, hvilket presentasjonslag eller nettsidebygger nettsiden din bygges i, forblir grensesnittene til WordPress gjenkjennelige. Dette innebærer at nettsiden din ikke er “låst” til oss som leverandør idet den ferdigstilles. Hvem som helst kan overta jobben med å videreutvikle den, uten å måtte sette seg inn i den unike arbeidsprosessen til den opprinnelige utvikleren av nettstedet.
Siden WordPress har den markedsandelen de har, vil du som WordPress-kunde i realiteten ha millioner av webutviklere som utvikler siden din. WordPress er i stor grad modulbasert, noe som vil si at man bruker tredjepartsmoduler for å oppnå ønsket funksjonalitet. Trenger du for eksempel nettsiden din på fire forskjellige språk? Modulen WPML (WordPress Multilingual) gjør at du kan ha oversettere runt om i verden for å oversette innhold etterhvert som du lager det på norsk. Trenger du et komplekst kontaktskjema som kan regne ut en pris, basert på forskjellige tilvalg kunden kan velge mellom? Gravity Forms gjør jobben. Dette økosystemet av tusenvis av forskjellige moduler og plug-ins gjør WordPress til den mest komplette og hurtigst voksende plattform å utforme og utvikle din nettside på.
Elementor
Ikke bare er Benzin ekspert på WordPress, vi er også trollmenn når det kommer til sidebyggeren Elementor. Når du setter opp en nettside i WordPress, er det som nevnt en rekke moduler som står for funksjonaliteten på siden. Være det en kalender, en nettbutikk, et kontaktskjema eller et kult bildegalleri. Alle disse funksjonene settes opp separat og kan styres og endres i WordPress sitt grensesnitt. Men når det kommer til hvordan alt dette faktisk skal se ut for en bruker på nettsiden, må det designes. Elementor er en utrolig brukervennlig sidebygger som alle våre kunder får opplæring i å bruke.
Woocommerce som nettbutikk
WooCommerce sin nettbutikk modul har i likhet med WordPress de siste årene blitt verdens desidert mest utbredte nettbutikk. Over 40% av alle verdens nettbutikker kjører nå på WooCommerce. WooCommerce kjører på samme måte som alle de andre funksjonene bare som en utvidelse i publiseringsverktøyet WordPress. WooCommerce er enkelt å bruke både som eier og sluttkunde, både for B2C og B2B. WooCommerce gir oss i Benzin gode muligheter for å spesialtilpasse funksjonalitet og utseende for å underbygge merkevare men også optimalisere kundeopplevelse.
Ønsker du hjelp med å sette opp en WordPress nettside? Eller kanskje du har en fra før av som trenger å piffes opp litt? Vi hjelper deg gjerne med en slik prosess! Ta kontakt med oss idag for en uforpliktende samtale!