Ett av de viktigste grepene du kan ta for å markedsføre din virksomhet er å bli mer synlig i søkemotorer. Hva er det første du gjør når du vil finne et nytt produkt eller sjekke ut en ny ide? Vi tipper at det første du gjør er å søke etter det i Google. Og dette gjelder ikke bare deg, 89% av kjøpere i B2B-markedet og 81% de som kjøper på nett gjør akkurat det samme.
Søkemotoroptimalisering (eller search engine optimization / SEO) er ikke noe nytt, men det er et felt som stadig utvikler seg. Det er allerede flere år siden Google annonserte at det ble søkt mer på mobil enn på PC (ref.: Search Engine Land). Hva kan du gjøre for å bli mer synlig?
Vi har samlet sammen noen av våre beste tips for å bli mer synlig på Google i 2019. Det er viktig å poengtere at dette kun er en start. Produksjon av innhold og søkemotoroptimalisering bør være en del av markedsføringen din, enten du retter deg mot konsumenter (B2C) eller bedrifter (B2B).
Dette kan du gjøre:
1. Forstå søkemotoroptimalisering
Hvis du allerede er kjent med begrepet, så kan du hoppe over dette, men det gjelder ikke alle. Produksjon av innhold og fokus på kunden er det viktigste innenfor søkemotoroptimalisering og inbound marketing. Det vi ønsker å oppnå er å skape innhold som kundene ønsker å lese og som engasjerer dem i det du har å fortelle. I dette ligger det at vi må optimalisere innholdet, tilpasse det og gjøre det synlig der kundene leter etter det. Dette er typisk i søkemotorer som Google og Bing.
Når vi snakker om søkemotoroptimalisering så snakker vi gjerne om On-page SEO (på siden) og Off-page SEO (til andre sider). Enkelt sagt så er forskjellen mellom disse:
- On-page SEO er hva din nettside «sier til en søkemotor»
- Off-page SEO er hva «andre nettsider sier» om din nettside
On-page SEO er å fortelle noe til en søkemotor, og innebærer å optimalisere enkeltsider slik at de oppnår bedre resultater i søkemotorer. Dette gjelder både hvordan siden teknisk er satt opp og hvordan innholdet er. For eksempel så hjelper det lite med en flott side, hvis det er ikke er noe tekst der som Google kan fortelle videre.
Off-page SEO handler om å få eksterne aktører til å lenke til din nettside. Altså, å få andre til å synes at din nettside er så spennende at de ønsker å fortelle om den. Dette forteller søkemotorer at din nettside er relevant og interessant. For eksempel så har the Arctic Route i Nord-Norge skapt et nettverk av lenker mellom ulike partnere. Dette gir en god samlet effekt gjennom at flere sider lenker til hverandre for å gjøre opplevelsen til publikum enklere.
2. Teknisk oppsett
For at nettsiden din skal være synlig i en søkemotor så er det tre ting som må skje:
- Søkemotoren må finne nettsiden din på Internett
- Så må søkemotoren kunne finne innholdet og forstå det
- Til slutt må siden indekseres og legges i en database, slik at den kan finnes frem ved relevante søk
Dette høres ganske enkelt ut, men krever en del mer enn man skulle tro. For eksempel så er konkurransen på Internett ganske stor. Det er imidlertid noen ganske enkle sjekker du kan gjøre på din side for å kontrollere om den fungerer teknisk:
- Enkel navigasjon: Søkemotorer er ikke så glad i lange lenkeadresser og mange klikk. Det er derfor en fordel å holde lenkene kort og navigasjonen enkel
- Lastetid: Søkemotorer bruker lastetid som et kriterium for å rangere nettsider. Sider som laster «raskt» vil derfor komme bedre ut enn sider som oppleves som «treg»
- Døde lenker: Ingen liker å komme til nettsider som ikke fungerer. Dette gjelder både brukere og søkemotorer. Let derfor etter lenker eller sider som ikke fungerer, og fiks disse
- Duplisert innhold: Søkemotorer har vanskelig for å forstå innhold som er kopiert til flere sider. Hvis innholdet er likt på flere sider, så klarer ikke motorene å forstå hva av innholdet som er mest relevant ved søk. Derfor velger de ofte å ikke vise innhold som er duplisert
Trenger din nettside en SEO-sjekk?
3. Produser innhold
Alle som søker på Internett er ute etter noe innhold i en eller annen form (tekst, bilder, film etc.). Det finnes mange typer innhold, men fellesnevneren er at alle leter etter noe. Søkemotorer leverer det innholdet som de tror svarer best på det brukeren leter etter. For din del betyr det at du må ha innhold på din nettside. Ved å produsere innhold og forbedre innholdet som du har, så gjør du det enklere for mulige kunder å finne deg.
Men innhold handler ikke bare om å svare på akkurat det en person ber om. Du er også i konkurranse med alle andre relevante nettsider. Derfor bør innholdet være bedre enn konkurrentene og gjerne mer utfyllende. Noen enkle grep du kan ta er tenke på følgende:
- Hva spør kundene dine om? Hvis en kunde spør deg om noe, så er det sikkert 100 andre som har søkt etter det samme på Internett. Skap derfor innhold som svarer på det kundene dine lurer på
- Hvilke søkeord bruker kundene? Tenk gjennom hvilke søkeord kundene dine bruker når de leter etter det du leverer. Dette kan du sjekke ved å gå på lignende nettsider eller ved å sette opp annonser som sammenligner søkeord
- Tenk på struktur: Oppbygningen av tekst er heller ikke helt tilfeldig. Når du for eksempel skriver en tekst så er overskriften viktigst, deretter ingressen og så resten av innholdet
Det finnes mange typer innhold, men fellesnevneren er at alle leter etter noe. Søkemotorer vil leverer det innholdet som de tror svarer best på det brukeren leter etter.
4. Gi en god brukeropplevelse
Vi nevnte tidligere at noe av det viktigste du gjør ved søkemotoroptimalisering er å svare på det kunden eller brukeren er ute etter. Når du har svart på dette må du gi brukerne en god opplevelse for at de skal gjøre det du ønsker, og aller helst komme igjen. Dette handler om å tenke på mennesker og gi god service. Tenk derfor gjennom om det er mulig å gjøre nettsiden enklere, om innholdet er enkelt å forstå, om den fungerer godt på mobil og om handlingsknappene er tipp topp.
5. Ikke forsøk å lure Google
Google og andre søkemotorer lever av å være relevant. Deres høyeste ønske er at de som søker etter noe enkelt skal finne det de er på jakt etter. Dette betyr at de har gode systemer for å avdekke sider som forsøker «å lure dem». Opp gjennom tiden har det vært forsøkt en rekke ulike triks som å skjule nøkkelord, skrive søkeord veldig mange ganger i teksten, eller å skape falske lenker inn til egen nettside. Over tid så vil slike triks bli avslørt, og de sidene som avsløres blir ofte straffet i ettertid.
Vårt tips er derfor å la være å bruke tiden på å lure Google. Bruk heller tiden på å utvikle godt innhold for dine kunder. Det har du mer igjen for.
PS: Husk også sikkerhetssertifikat på siden din.
Konklusjonen er at det ikke nødvendigvis trenger å være vanskelig å bli mer synlig på Internett. Det viktigste er at man tenker på brukerne og produserer relevant innhold. Dette krever bare at man faktisk gjør det(!). I tillegg kan man selvsagt gjøre analyser og kjøre annonser for å øke synligheten enda mer.