De fleste bedrifter har kommet seg på nett, og satt opp sin tilstedeværelse med nettsider, sosiale medier, nyhetsbrev og digital markedsføring. De fleste har til og med fått opp online bookingsystem og nettbutikk. Alt dette er nødvendig for å få bedriften til å fungere optimalt.
Det mange derimot mangler, er landingssider.
Mange tror at landingssider bare er en av mange undersider på nettsiden. Du har en landingsside for produktene dine, en for kontaktskjema og en for “om oss”. Disse er IKKE landingsider. I denne artikkelen vil vi fortelle hvorfor landingssider er toppen, og hva de faktisk består av.
Hva er en landingsside?
En landingsside er en enkeltsside for en bestemt markedsføringskampanje. Dette innebærer at budskapet du formidler på siden er ekstremt spisset og relevant.
Klikker kunden på en lenke kalt «Prøv den nye suppeoppskriften til Toro» vil han ikke lese om Toro’s kakemikser.
Har dere ønske om å selge andre produkter eller tjenester, bør disse presenteres på egne landingssider og med egne kampanjer.
Den eneste oppgaven til en landingsside er å få besøkende til å gjøre en handling. Dette kan være å kjøpe en vare, bli ambassadør for din bedrift eller skape følgere. Prøver du å få de besøkende til å gjøre mer enn én ting på din landingsside, så synker sjansen for at de gjøre noe som helst.
Nå som du vet hva en landingsside er, så kan vi gi deg tre tips for å gjøre de bedre.
1. Tydelig Call to Action
En CTA, også kalt en handlingsknapp, er ekstremt viktig på landingssider. Dette er gjerne knapper i sterke farger og stor kontrast til bakgrunnsfargen som du vil brukeren skal klikke på. Knappene tar gjerne brukeren til et kontaktskjema, hvor man kan foreta en bestilling eller gjennomføre et kjøp.
Det har blitt gjort en god del forskning på hvilke tekster på CTA-knappene som fungerer best. Tekster som “les mer”, “Send inn” eller “mer info” har en drastisk lavere klikkrate enn knapper med mer engasjerende tekster. “Be om tilbud”, “Last ned nå” eller “Bli kunde” har gjerne en høyere klikkrate.
En huskeregel vi ofte bruker er å starte CTA-teksten med et verb. Dette lar kunden selv ta kontroll over handlingen, og de føler at dette er “deres” valg. En annen vinkling er å bruke tekster som ikke framstår som like bindende. “Be om tilbud” krever ingenting av kunden, mens “bestill nå” framtoner en følelse av obligasjon og forpliktelse.
Her er det viktig å holde tunga rett i munnen og vite når de ulike vinklingene bør brukes.
Klarer du ikke å fange noens interesse i løpet av fem sekunder, får du den aldri.
2. Fjern alle forstyrrelser
Landingssiden skal kun fokusere på ett budskap. Alle andre produkter og informasjon bør derfor ikke ha noen tilstedeværelse her.
I samme kategori, anbefaler vi å fjerne hovedmenyen, headeren og footeren fra landingssiden. Hvis disse er klikkbare for kunden, risikerer du at de klikkes på. Klikkes de på, forlater kunden landingssiden, og sannsynligheten for at de kommer tilbake stuper. Du bør kun vise knapper og lenker som kobles mot den konkrete kampanjen.
Dersom du ikke kan unngå å lenke til eksterne sider, kan det være en idè å “tone ned” disse, for å skille de fra dine CTA-knapper. Dette er for å gjøre budskapet enda enklere å oppfatte. Husk, den besøkende er her for én grunn, og da er det bare én ting de skal gjøre.
Dette er ikke en optimal landingsside. Merk hvordan kjøpsknappen drukner blant alle de andre elementene, og hvordan det er nesten umulig å se hva budskapet er. Kilde: https://talkroute.com
3. Kort og enkelt
En teknikk vi bruker når vi utvikler landingssider, er å vise siden til en intetanende person i fem sekunder. Etter fem sekunder lukker vi skjermen, og spør;
«Hva så du nå?»
Hvis de kan gjengi hovedbudskapet, så er vi inne på noe 🙂
Oppmerksomhetstiden til det moderne, digitale mennesket er utrolig kort. Klarer du ikke å fange noens interesse i løpet av fem sekunder, får du den aldri. På grunn av dette er toppen av landingssider utrolig viktig. En relevant overskrift, sammen med et relevant bilde, gjør virkelig susen. Etter det kommer en underbyggende underskrift, en beskrivende CTA-knapp og en litt mer utfyllende beskrivelse. Alle disse elementene er med å bestemme om kunden din gidder å lese videre.
Det finnes det en rekke «sleipe triks» som kan brukes for å få kundens oppmerksomhet til å vare litt lengre. Vår erfaring er imidlertid at ærlighet og relevans alltid vil seire i det lange løp. For det handler kanskje først å fremst om å svare på det akutte behovet til deres besøkende.