Grunnen til at du trenger en designmanual

Designmanual. Illustrasjon.
En godt utviklet designmanual er et viktig verktøy for å etablere merkeidentitet. En designmanual (også kjent som en merkevarebok eller merkevareguide) fungerer som et nøkkeldokument som hjelper innholdsskapere til å kommunisere en konsekvent melding til publikum, så det er en stor fordel for å skape konsekvent innhold på merkevare.

Hva en designmanual kan gjøre for din merkevare

Din designmanual kommuniserer bedriftens design standarder til alle i bedriften. Å ha dette dokumentet som referanse til forventede standarder, vil gjøre livet til designere, forfattere og utviklere mye lettere og gir dem et solid rammeverk som skal brukes som utgangspunkt for deres arbeid.
Designmanualer kan støtte markedsføring initiativer ved å sørge for at alle meldinger er relevante og relatert til merkets mål. Henvisning til en designmanual sikrer at innhold skiller et merke fra sine konkurrenter, og er sammenhengende. Denne sammenhengen er viktig fordi den bidrar til å etablere en sterk merkevare stemme som resonnerer med publikum, noe som er viktig for å bygge merkevarebevissthet. Over tid øker bevisstheten og konsistensen tillit.

Når din bedrifts merkevare endres, bør du alltid opprette en ny designmanual. Det er den beste måten å kunngjøre rebrand til teamet ditt og få alle ombord med nye designretningslinjer.

Hva inneholder en designmanual?

En designmanual bør inneholde alle de viktige retningslinjene for din bedrifts identitet og stemme. Særlig elementene listet opp nedenfor.

Logo i alle former og fasonger

Pass på å inkludere logoen, sammen med tilhørende fargeformater for web og utskrift. Instruksjoner om logoen minimale størrelse og størrelse i forhold til andre elementer, som taglines, bør også inkluderes for å opprettholde integriteten til en merkevares visuelle identitet under reproduksjon.

Det er også en god idé å inkludere behandlinger og bruk av logoen som designere bør unngå. Å sikre at logoer alltid brukes konsekvent, beskytter merkevaren din.

Budskap, verdier og følelser

Denne seksjonen av designmanualen er egentlig til for å lære om din bedrift. Hva satser dere på, hvilke verdier står dere for, hva gjør dere og hvordan vil dere at kunder skal oppleve dere. Følelsen brukeren eller kunden skal sitte igjen med etter å ha sett eller opplevd markedsmateriell fra dere skal her klareres og defineres.

Skrifttyper

Eventuelle skrifttyper som brukes i logoen og markedsføringsmaterialet, bør være en del av designmanualen, sammen med deres vekt og et web sikkert alternativ, om nødvendig. Pass på å skille mellom fonter brukt for titler vs brødtekst.

Fargepalett

Ingen grunnleggende grafiske virkemidler spiller mer på følelser enn farger. I denne delen av designmanualen din skal fargene som brukes av din bedrift presenteres. Her kan det være snakk om å kun liste opp alle fargekodene til logoen din, eller et mer omfattende oppsett av fargeharmonier som kan og ikke kan brukes.

Web design

Ingen grunnleggende grafiske Disse retningslinjene er til for å hjelpe designere og utviklere å holde elementer som knapper, former og skjema like over flere ulike nettsteder.

Grafiske elementer

Grafiske elementer er som krydder for den visuelle profilen din. De trenger ikke gjøre så mye for seg selv men satt sammen med tekst og bilder hjelper de til med å forme et konsistent budskap og en konsistent stemme gjennom flere ulike flater.

Med en godt utviklet designmanual og grafisk profil vil dine kunder kjenne igjen deg og dine budskap på tvers av flater, være det facebook, nyhetsbrev, trykksaker eller folierte biler som kjører forbi - instinktivt.

Utviklingen av en designmanual sparer tid og penger i designprosesser, da alle retningslinjer er definert og bestemt i forkant av skapelsen av nytt markedsmateriell for din bedrift.

Trenger du hjelp med å definere og sette opp en designmanual, står dørene på benzinstasjonen vid-åpne!

Kjetil Gjersvold

Webutvikler, designer og historieforteller. Kjetil er vår 3D-illustratør og historieforteller. Han jobber mye med kampanjeutforming og graving i hva en merkevare eller produkt egentlig skal være. I følge Kjetil er de gode historiene noe av det viktigste for å formidle en merkevare.

DEL

Del dette innlegget!

Nyeste artikler

Denne nettsiden bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen mulig. Ved å fortsette å bruke nettsiden aksepterer du dette.